12. dubna 2010 ve 13.30 na zařízení staveniště Červený vrch poklepání základního kamene stavby Motol – Dejvická. Zúčastní se pražský primátor Pavel Bém…
viz Program primátora hl. m. Prahy Pavla Béma
Pondělí 12. 4. 2010
* 13.30 hodin (Evropská ul., u stanice tramvaje Červený vrch)
Poklepání základního kamene nově budovaného prodloužení trasy metra A
Praha 12. dubna (ČTK) – V Praze začala výstavba nových stanic trasy metra A. Vedení hlavního města dnes společně s představiteli dopravního podniku (DPP) a stavební firmy poklepali na základní kámen. Nový úsek za téměř 19 miliard korun, který povede z Dejvické do Motola, bude zprovozněn v roce 2014. Poté by stavaři měli pokračovat ražením dalších tunelů k ruzyňskému letišti, řekl dnes primátor Pavel Bém (ODS).
"Před čtyřmi lety jsme slíbili výstavbu nových stanic metra trasy A. Dnes tento slib naplňujeme," řekl Bém. Prodloužení trasy A je podle něj důležité především pro Prahu 6 a oblast Vítězného náměstí, ze kterého by po dostavbě měla ubýt autobusová doprava.
Na trase A za čtyři roky přibudou stanice Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Délka trasy pražského metra se tak prodlouží o více než šest kilometrů. Stavba bude stát asi 18,7 miliardy korun, Praha by ale měla získat zhruba osm miliard korun z fondů Evropské unie. Radní pro dopravu Radovan Šteiner zdůraznil, že stát na stavbu nepřispívá.
Pražské zastupitelstvo loni schválilo, že do roku 2015 uvolní na prodloužení metra trasy A celkem 10,7 miliardy korun. Nejvíce peněz bude muset město najít v letech 2013 a 2014, kdy by měla výstavba metra městskou kasu stát 8,7 miliardy korun. Do té doby půjde většina financí z operačního programu Doprava.
Zakázku od dopravního podniku získalo sdružení společností Metrostav a Hochtief CZ. Tunely metra budou razit plně mechanizované razicí štíty, ty se do Česka podle generálního ředitele Metrostavu Pavla Piláta vrátí téměř po 40 letech. "Tato technologie je šetrná k životnímu prostředí i obyvatelstvu, které bývá takovými stavbami dotčeno," dodal Pilát.
Do budoucna se počítá s rozšířením trasy A na letiště Ruzyně přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště. Magistrát předpokládá, že tento úsek bude zprovozněn do roku 2018.
Hlavní město zároveň plánuje stavbu metra D. Protínat má centrum metropole od Hlavního nádraží po Depo Písnice, ulehčit má především přetížené trase C. Podle plánů bude stát více než 40 miliard korun, stavba bude rozdělena do tří etap. Měřit bude 11 kilometrů a do Písnice povede přes náměstí Míru, Pankrác, Krč a Libuš. Moderní vozy budou řízeny dálkově.
V současné době dopravní podnik vybírá k trase metra D dodavatele projektové dokumentace. "Následně bude vyhlášeno výběrové řízení na výstavbu," řekl Bém. Podle ředitele DPP Martina Dvořáka by stavba mohla začít v roce 2012 nebo 2013.
Pražský dopravní podnik v současné době provozuje na třech linkách 57 stanic metra a denně metrem přepraví více než milion cestujících.
Mediafax: Bém zahájil prodloužení trasy metra A do Motola (převzal i Volný)
Finanční noviny ČTK: V Praze začíná výstavba nových stanic trasy metra A (převzaly i Regiony Impuls a archiweb.cz)
Deník Metro: Metro A do Motola: stavba dnes začíná
Český rozhlas: Začíná výstavba metra do Motola. Otevřené by mělo být v roce 2015 (přebral i Ekolist)
Lidovky: Začala výstavba nových stanic metra. Nejdřív do Motola, pak na Ruzyni
TN.CZ: Stavba začala: metro A směřuje do Motola
CT24.CZ: V Praze se začínají stavět nové stanice metra na trase A
iHned: Ťuky, ťuk: Výstavba metra A do Motola může začít
iDnes: Čtyři stanice, šest kilometrů, 19 miliard. Bém „odklepl“ prodloužení metra (včetně videa)
Aktuálně: Bém se chopil kladiva a zahájil stavbu metra
Pražský deník: V Praze odstartovala stavba prodloužení metra
Magistrát: Prodloužení trasy metra A bylo zahájeno, ani na trasu D se ale nezapomnělo
Praha 6: Prodloužení trasy metra A bylo zahájeno