TBM: Cesta na denní světlo

zdroj: metrostav.cz (4x foto)

Tunelovací stroje Tonda i Adéla svou práci při ražbě a stavbě traťových tunelů metra V.A skončily. Pražské podzemí však zatím neopustily – právě probíhá jejich demontáž a do konce března by všechny jejich části měly být levou tunelovou troubou přepraveny na zařízení staveniště E1 a odtud na úložiště ve Stavebním dvoře v Horních Počernicích.

Jako první opouštějí podzemí vozíky z Tondova závěsu – pracovníci z divize 5 je s pomocí specialistů z německé firmy Herrenknecht protahují hotovým tunelem nazpět do jámy E1, kde je vytahují na povrch. Tam se jich ujímají jejich kolegové z provozu dopravy divize 4 a jako nadrozměrný náklad je v nočních hodinách přepravují z Dejvic až do Horních Počernic, kde obě TBM čeká repase a uskladnění před dalším nasazením.

Do stísněné komory za koncem kolejového obratiště stanice Dejvická zatím mechanici vysunuli razicí štít Tondy a začínají jej demontovat (foto č. 1). Místa na práci opravdu moc nemají, vzdálenost mezi strojem a stěnou komory je jen několik centimetrů (foto č. 2). Štít je možné rozebrat na díly, ze kterých byl složen. Řeznou hlavu je však nutné rozřezat na tři části, jinak by ji nebylo možné protáhnout hotovým tunelem na E1. Také při této náročné práci našim zaměstnancům pomáhají němečtí kolegové.

Až podzemí opustí stroj Tonda, dočká se protažení do komory Adéla, která zatím trpělivě čeká na konci své tunelové trouby (foto č. 3). Při jejím rozebírání už budou mít pracovníci divize 5 (foto č. 4) zkušenosti. Také druhý tunelovací stroj musí podzemí opustit levou tunelovou troubou, a to co nejdřív, aby divize 8 mohla naplno pokračovat ve své práci a dokončit celý úsek metra V.A z Dejvic do Motola v plánovaném termínu.

Diskuse a komentáře k článku jsou možné ve fóru.